Škôlkári
Čo má škôlkár v skrinke, čo si do nej dal ?
Topánočky, rukavičky, kabátik a šál,
papučky a teplý svetrík, čiapku na uši,
ale mať tam neporiadok to sa nesluší.
Deti vo veku 5-6 rokov sú samostatné a majú dobre rozvinutú schopnosť riešiť veku primerané úlohy alebo problémy. Majú osvojené návyky kultúrneho a spoločenského správania.
Správanie dieťaťa je vyrovnanejšie, zmenšuje sa citová dráždivosť a city sú stálejšie. Je menej impulzívne a zlepšuje sa schopnosť sebaovládania. Dozrievanie citov sa prejavuje v ovládaní afektov a emócií.
City sa už neprejavujú iba v bezprostrednom konaní, ale aj vo sfére predstavivosti a intelektu. Potreba informácií a uspokojenia poznávacích citov (sem patrí aj zvedavosť) prevláda nad inými želaniami.
Dieťa má živý záujem o svet prírody, rastliny, zvieratá, digitálne technológie o niektoré
prírodné a spoločenské javy a súvislosti. Ľahšie odhaľuje rozdielnosť vecí ako ich spoločné znaky. Poznáva konkrétne vlastností predmetov a ukladá si informácie o bližšom i vzdialenejšom okolí.
S týmto javom súvisí nástup príčinnosti myslenia. Pri poznávacej činnosti dieťa postupne objavuje súvislosti a vzťahy medzi predmetmi a javmi. Začína využívať abstraktné a pojmové či slovno-logické alebo symbolické myslenie. Pri osvojovaní si pojmov prechádza od jednoduchých k zložitejším pojmom, pričom si postupne vytvára hierarchicky systemizované pojmy, to znamená zapojené do čoraz širších tried. Napríklad, v závere predškolského veku dieťa už nielen chápe, že fialka, púpava a tulipán sú kvety, gaštan, smrek či lipa stromy, ale aj to, že kvety a stromy sú rastliny. Tieto pojmy si vytvára na pozadí vlastnej skúsenosti.
Dieťa sa stáva trpezlivejším, dokáže zotrvať primerane dlho v jednej činnosti a má snahu ju dokončiť.
V elementárnej forme sa objavuje schopnosť prevziať zodpovednosť za svoje správanie a správne vykonanie určitej úlohy alebo jednoduchej služby. Rozvíja sa zmysel pre povinnosť.
Z pohľadu sociálneho vývinu sa v tomto veku výrazne zdokonaľujú sociálne zručnosti dieťaťa a zlepšuje sa schopnosť sociálnej komunikácie a kooperatívneho správania. Zapája
sa do skupinovej hry, ktorú dokáže samostatne naplánovať, organizovať, určiť roly, dohodnúť sa na priebehu hry a zotrvať v nej dlhší čas.
Kooperatívne správanie, ako všeobecný predpoklad úspešného života človeka, pomáha dieťaťu postupne zvládnuť vlastný egocentrizmus.